طراحی و اجرای سیستم‌های اطفاء حریق

بخش فنی مهندسی شرکت کیمیا آرا یوتاب متشکل از مهندسین ، طراحان و تیم اجرایی متخصص ، با سالها تجربه در صنایع مختلف، آماده ارائه خدمات مهندسی از قبیل طراحی، تامین، نصب و راه اندازی انواع سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق مطابق با نیاز کارفرمای خود می‌باشد. در صورت نیاز به بروزترین سیستم های شناسایی و اطفاء حریق با بالاترین استانداردها، می توانید جهت ارائه  طیف وسیعی از راه حل‌های کارآمد در حوزه ایمنی و آتشنشانی از متخصصان ما مشاوره بگیرید.

ما می‌دانیم که حفاظت در برابر آتش تا چه اندازه با اهمیت است و به لطف تخصص خود، اطمینان می‌دهیم که سیستمی مطابق با استانداردهای حرفه‌ای نصب شده است و آماده واکنش در هنگام آتش سوزی خواهد بود.

 

Water System

Sprinkler

اسپرینکلر نازلی است که توسط یک حباب شیشه ای( که داخل آن از جیوه پر شده است) مسدود گردیده ، این حباب در اثر تغییر دما جیوه، تغییر حجم داده و باعث ترکیدن حباب، و در نهایت باز شدن اسپرینکلر میگردد .

اسپرینکلرها در دماهای مختلف برای کاربری های مختلف طراحی میشود .انواع اسپرینکلرها به شرح ذیل میباشد:

اسپرینکلر پایین زن (Pendent Sprinklers)

اسپرینکلر بالا زن (Upright Sprinklers)

– اسپرینکلر دیواری (Sidewall Sprinklers)

اسپرینکلرواکنش سریع (Quick response)

اسپرینکلر مخفی (Concealed Sprinklers)

Alarm check valve

«آلارم چک ولو» وسیله‌ای است که در سیستم‌های  اطفاء حریق اسپرینکلر (تر- خشک) استفاده می‌گردد که وظیفه‌های مهمی را بر عهده دارد. مزایای استفاده به شرح ذیل می باشد :

  • تضمین همیشگی فشار مثبت در شبکه لوله کشی سیستم اسپرینکلر
  • جلو گیری از برگشت آب
  • جلوگیری از بروز خطا در سیستم به علت نوسانات فشار
  • سرعت بخشیدن به جریان آب در شبکه لوله کشی در مواقع حریق
  • وجود زنگ مکانیکی ، مستقل از سیستم اعلام حریق
  • ارسال سیگنال حریق به پنل اعلام حریق در مواقع حریق

Deluge valve

«دیلوج ولو» یک شیر برای کنترل جریان آب می‌باشد که توسط دیافراگمی، جریان را در خطوط آتشنشانی بسته نگه می‌دارد. هنگامی که این شیر باز شود، جریان آب بصورت سیلابی راهی ناحیه اطفاء می‌شود. فعال شدن این شیر نیز می‌تواند به دو صورت برقی و یا پنوماتیکی باشد. موارد استفاده این شیر برای سیستم‌های spray nozzle  (سیستم باز) و سیستم‌های فوم می باشد.

 

Gas System

Co2 system

دی اکسید کربن یکی از قوی ترین خاموش کننده های گازی در دنیا معرفی شده است که عملیات اطفاء را با کم کردن اکسیژن محیط (یکی از عوامل ادامه حریق) به انجام می رساند به این صورت که با از بین بردن یکی از اضلاع حریق از ادامه آتش سوزی جلوگیری می کند.

معمولا بر اساس حجم فضا یا محیط ، مقدار گاز محاسبه شده و در سیلندرهای مخصوصی ذخیره می شود تا در مواقع حریق و پس از دریافت سیگنال توسط شیر برقی سر سیلندرها، مقدار گاز محاسبه شده در زمان مشخص از طریقه شبکه لوله کشی که در طراحی محاسبه و نصب شده است در محیط تخلیه می گردد .

FM200 system

یکی از محبوب‌ترین عامل‌های گازی اطفاء حریق می‌باشد و از آنجا که عملیات اطفاء بدون کاهش میزان اکسیژن محیط صورت می‌گیرد، خطرات کشندگی مانند سیستم co2  را ندارد. لذا برای استفاده در محیط‌هایی که افراد مشغول به فعالیت می‌باشند بسیار مناسب است.

IG system

سیستم اطفاء حریق گازی IG  یکی دیگر از روش‌های خاموش کننده حریق می‌باشد که خطرات جانی برای نفرات نداشته و عامل خاموش کننده از گازهای خنثی یا بی اثر مانند آرگون و نیتروژن تشکیل شده است که این گازها اکسیژن محیط را به 15 در صد می‌رساند و باعث خاموش شدن حریق می‌شود .یکی از مواردی که باید در خصوص این عامل بیان کرد نسبت تعداد بیشتر سیلندرها به سایر روشها می‌باشد.

NOVEC 1230 system

NOVEC جدیدترین عامل گازی می باشد که جایگزین هالون و هیدروفلوئوروکربن (HFC 225) (به علت مشکلات زیست محیطی و اثرات مخرب این گازها در لایه ازن) می باشد.  ماندگاری گاز NOVEC  در طبیعت کمتر از 5 روز است و بعد این مدت هیچ اثری از خود بجا نخواهد گذاشت . این گاز بصورت مایع می باشد و به محض ورود به محیط گرمای محیط را گرفته و به بخار تبدیل خواهد شد .در صورت طراحی مناسب، مایع در نازلها در اثر افت فشار تغییر فاز داده و بصورت گاز در محیط پخش میشود .کل گاز محاسبه شده باید در زمان 10 ثانیه کاملا تخلیه شود و به مدت 50 ثانیه در محیط باقی مانده و عملیات اطفاء را انجام  می دهد .این گاز کاملا غیر رسانا بوده و هیچ تاثیری در مدارهای الکترونیکی نخواهد داشت.

 

Foam System

یکی از روش‌های مناسب برای اطفاء مایعات قابل اشتعال، سیستم‌های فوم می‌باشد. فوم مایع شیمیایی است که با آب به نسبت 3% ترکیب شده و ترکیبی بنام فوم سولوشن را می‌سازد که بعد از برخورد با هوا تولید فوم می‌نماید. بطور کلی 2 نوع فوم به اسم‌های low expansion foam  و  high expansion foam  در این صنعت وجود دارد، اولی قابلیت افزایش حجم تا 12-8 برابر و دومی می‌تواند تا 12-1200 برابر افزایش حجم دهد.

اگر بخواهیم فوم‌ها را بر اساس مایع تشکیل‌دهنده تقسیم‌بندی کنیم، می‌توانیم آنها را به دو دسته اصلی تقسیم کنیم:

فوم‌های پایه پروتئین ( AR-FFFP, FFFP, FP)

فوم‌های پایه شیمیایی AFFF ، AR-AFFF , High expansion

فوم‌های پایه پروتئین

این نوع فوم‌ها از پروتئین و مواد طبیعی تشکیل می‌شوند. انواع مواد اولیه برای ساخت فوم‌های پروتئینی به شرح زیر می‌باشد:

پروتئین حیوانی: این نوع فوم‌های از ضایعات احشام مانند خون، استخوان، سم، شاخ و غیره تشکیل می‌شود. در ایران با توجه به وجود حجم بالای این ضایعات، کارخانه‌جات تولید فوم‌های پروتئینی معمولاً از این نوع ماده اولیه استفاده می‌نمایند. فوم‌های پروتئینی ساخت شرکت آکس هم از این نوع می‌باشد.

پروتئین گیاهی: برخی از گیاهان و قا رچ‌ها دارای منبع بالای پروتئین هستند. در تولید این نوع فوم، از این گیاهان و قارچ‌ها استفاده می‌شود. این نوع مواد اولیه در ایران طرف‌دار زیادی ندارد.

پروتئین مصنوعی: برخی از کشورها از منابع ضعیف پروتئین برخوردار می‌باشند. در این نوع کشورها معمولاً از پروتئین‌های مصنوعی که از ترکیب و تجزیه مواد به دست می‌آید، استفاده می‌کنند.

فوم‌های پایه شیمیایی

این نوع فوم‌ها را به‌عنوان فوم‌های سینتاتیک (مصنوعی) هم شناخته می‌شوند. این نوع فوم‌ها برخلاف فوم‌های پایه پروتئینی، دارای سرعت گسترش بیشتر و حجم‌دهی بالاتر می‌باشد. یکی از مشکلات اساسی این فوم‌ها، آسیب‌های جدی ناشی از پسماند آنها به محیط‌زیست می باشد. این نوع فوم‌ها برخلاف فوم‌های پایه پروتئینی، به‌راحتی قابل تجزیه نبوده و به همین دلیل آسیب‌های شدیدی به محیط‌زیست وارد می‌نماید.

با توجه به ذات الکل و حل شدن آن در آب، از فوم‌های معمولی برای خاموش‌کردن حریق‌های ناشی از الکل و یا مواد سوختنی حلال در آب نمی‌توان استفاده کرد. بر این اساس، فوم‌های آتش‌نشانی بر اساس کارکرد و نوع مواد سوختنی به دودسته اصلی تقسیم می‌شوند.

فوم‌های مقاوم در برابر الکل (AR)

این نوع فوم‌ها از فرمولاسیون پیچیده‌ تری برخوردار می‌باشند. این نوع فوم‌ها ساختار متفاوت داشته و الکل در آنها حل نمی‌شود. این موضوع کمک می‌کند که این نوع فوم‌ها بتوانند آتش ناشی از مواد سوختنی حلال در آب را با کارایی بالا خاموش کنند.

این نوع فوم‌ها را معمولاً با نمایه AR نشان می دهند. فوم‌های AR-FFFP و AR-AFFF فوم‌های تولیدی شرکت آکس می‌باشند که در این رده قرار می‌گیرند.

فوم‌های غیر مقاوم در برابر الکل

این نوع فوم‌ها با توجه به ماهیت خود، قادر به خاموش‌کردن حریق ناشی از مواد سوختنی حلال در آب از جمله الکل نمی‌باشند. فوم‌های FFFP، AFFF و High Expansion تولیدی شرکت آکس، جزو این دسته‌بندی می‌باشند.

 

فهرست